BON BINI, CHABI! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Mats Graas - WaarBenJij.nu BON BINI, CHABI! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Mats Graas - WaarBenJij.nu

BON BINI, CHABI!

Blijf op de hoogte en volg Mats

13 November 2012 | Curaçao, Willemstad

Lieve allemaal,

Maandag, de eerste dag van de tweede therapieweek...., wat gaat het Mats en ons weer brengen? Vanochtend boodschappen gedaan en getankt, dit gaat dus ook allemaal op Curacao gewoon door! Om 12:00 richting Chabi en Mats was behoorlijk enthousiast. Hij was nog eens extra vrolijk omdat we om 17:30 uur een sunset boottrip zouden gaan maken, hij wist ook precies met welke boot want deze hadden wij afgelopen vrijdag al aangewezen in de haven. Hij vond het erg leuk om alle therapeuten weer te zien, hij ging Angela zelfs halen. Zij is de stagiare en woont op een schip wat bij de entree van het dolfijncentrum ligt, daar wonen alle stagaires voor gemiddeld drie maanden. Mats nam zjn rugzak weer mee naar binnen om hard aan de slag te gaan tijdens de binnensessie. Om ongeveer 13:30 uur kwam hij weer in zijn strakke wetsuit naar buiten, zo trots als een pauw en iedereen weer hartelijk groetend want alle andere ouders zullen ook weer weten dat hij naar Chabi toe gaat. De watertijd stond ook vandaag weer in het teken van spraakoefeningen maar zeker ook gedragsoefeningen en dan vooral gespitst op emoties. Mats laten zien waar we blij van worden maar ook waar we verdrietig van worden, proberen om hem beter te laten inleven in bepaalde situaties zodat hij ook makkelijker kan schakelen. Op Curacao hoeft hij niet eens zoveel te schakelen want zoveel staat er niet op het programma maar hetgene wat hij doet, doet hij met zoveel overgave, liefde en inzet dat hij het moeilijk vindt om hier uit te stappen. Vandaag zou hij natuurlijk na de dolfijntherapie gaan varen dus het was best de moeite om het water uit te gaan......, en dit lukte! Hij heeft heel goed gewerkt tijdens de watersessie en gaf ook goed aan wat hij wilde doen met Chabi en accepteerde ook als dit dan was afgelopen. Toen hij merkte dat de therapie ten einde was, probeerde hij zelf het dok op te klimmen. Met hulp van Anja lukt dit, Mats heeft toen nog wel even gezeten maar ineens was daar de omslag, vroeg hulp om overeind geholpen te worden en rende zelfs naar de douche. Alle therapeuten, sttagiares, cameramensen etc. trots achterlatend...., prachtig gezicht want hij zocht ons ook nog even op. We staan dan wel ver van hem af maar ook wij stonden te glunderen in de zon! Tijdens de watertijd kregen wij te horen dat de boottocht verschoven zou worden naar woensdag, dit zou lastig worden om uit te leggen aan Mats. Uiteindelijk kwam Mats heel trots onder de douche vandaan en bij ons zitten, druk gebarend dat hij ging varen. Op dat moment hebben we hem uitgelegd dat we dit op de rode dag gaan doen, lees woensdag maar dat we nu naar een dolfijnshow gingen kijken met GeeGee in de hoofdrol. Dit was voor hem genoeg om weer te stralen en mee te gaan naar het sea aquarium waar deze show wordt gegeven. Esther, zou ons eigenlijk begeleiden tijdens deze show maar zij was ziek dus we hebben een andere dolfijntrainster gevraagd om ons uit te leggen wie GeeGee was in dit grote bassin want er zijn wel zeven dolfijnen tijdens de show. Mats genoot zichtbaar van alle kunstjes maar het meest van GeeGee, zij was de allerbeste, natuurlijk! Hierna zijn we naar Cabana Beach gereden, dit is de strandtent van Van der Valk waar een bekende van Mats werkt namelijk Joffrey. Hij was zijn zwembegeleider vorig schooljaar en heeft zijn scriptie over Mats gedaan, er was een hele leuke klik tussen deze twee jongens. We kwamen onaangekondigd aan en Mats zag Joffrey als eerste, ik herkende hem niet eens zo snel maar Mats wel. Het was leuk om te zien hoe ze op elkaar reageerde. Hij werkt op Cabana Beach en blijft nog een maand of vijf op Curacao. Hier nog wat gedronken, we wilden ook wat eten maar dit trok Mats niet dus een blad 180 graden besteld, snel en lekker. Het is nu 20:15 uur en Mats ligt alweer heerlijk te slapen want dat doet hij echt hier, hij ligt meestal tussen 20:00 en 21:00 uur en slaapt tot 07:00 of 08:00 uur, slaap lekker Mats! Morgen gaan we naar Martin en Caroline, zij wonen op het eiland wel op een andere plek dan de vorige keer dus we zijn benieuwd. Morgen wordt het dus een latertje dus Mats lang slapen...... Liefs van onsxxx

• 13 November 2012 - 18:20

Jan En Jolanda:

Wat doe je het goed mats we zijn super trots op je, wat heerlijk om te horen dat het goed gaat. Jullie zien er relax uit geniet er maar lekker van dikke kus van oma Mike Jan en jolanda

• 13 November 2012 - 19:21

Aart En Marian:

Lieve allemaal,

Klinkt allemaal. Geniet van het mooie weer want hier is het knudde.
    We hopen dat Mats goede vorderingen maakt zodat hij er thuis wat aan heeft.
    Maak er nog een laatste leuke week van op Curacao en we spreken elkaar in Nederland weer.
    Groetjes,